CA01 KOMUNIKASI ASAS PEKERJAAN
KOMUNIKASI LISAN
PENERANGAN
/ INFORMATION :
1.
Komunikasi Oral
Komunikasi lisan terbahagi
dua, iaitu komunikasi oral dan komunikasi bertulis. Komunikasi oral bermaksud
komunikasi melalui pertuturan atau perbualan langsung. Ia lebih bersifat semula
jadi dan komen/pernyataan boleh dijawab dengan segera. Komunikasi oral
memerlukan kemahiran dalam diri penutur dan pendengar untuk memberi tindak
balas kepada bahasa gerak-geri masing-masing. Mereka juga perlu mahir menjawab
secara spontan.
1.1 Bentuk komunikasi oral
Terdapat tujuh bentuk komunikasi oral yang
lazim, iaitu :
i) Komunikasi intrapersonal
ialah pertuturan dalam diri sendiri (pertuturan dalam hati) dalam keadaan
tertentu. Sebagai contoh, apabila kita perlu membuat keputusan penting atau
mempelajari sesuai tentang diri sendiri. Komunikasi intrapersonal merupakan
satu bentuk pemikiran dalaman yang menggunakan bahasa untuk meluahkan
pemikiran.
ii) Komunikasi interpersonal
ialah komunikasi antara beberapa individu. Bentuk komunikasi ini mungkin
meliputi konteks tidak peribadi hingga ke konteks sangat peribadi. Komunikasi
tidak peribadi ialah ketika perbualan itu berlangsung dengan individu yang
tiada hubungan peribadi. Komunikasi peribadi pula biasanya berlaku dengan rakan
baik, ahli keluarga dan rakan sekerja. Komunikasi interpersonal boleh berlangsung
secara berhadapan mahupun melalui saluran media elektronik seperti persidangan
video, ruang sembang,e-mel dan Twitter.
iii) Komunikasi dalam kumpulan kecil biasanya
melibatkan 5 hingga 10 orang.
Bentuk komunikasi seperti
ini lebih kepada memenuhi keperluan hubungan (seperti hubungan persahabatan,
keluarga dan hubungan intim) serta dalam situasi yang berbangkit seperti untuk
menentukan tindakan disiplin atau menyelesaikan konflik.
iv) Komunikasi awam juga
dikenali sebagai pengucapan awam, dan melibatkan komunikasi antara seorang
penceramah dengan khalayak.Khalayak ini mungkin terdiri daripada beberapa orang
sahaja, atau berjumlah ribuan malah jutaan pendengar.
v) Komunikasi massa ialah
komunikasi yang disebarkan daripada satu sumber kepada penerima/pendengar yang
ramai diseluruh dunia. Biasanya ia berlaku melalui media seperti
filem,radio,video dan televisyen.
vi) Komunikasi korporat ialah
komunikasi yang berlaku antara ahli dalam sesebuah organisasi. Perhubungan
sesama kumpulan, persidangan bersama rakan sekerja, perbualan dengan penyelia
atau pengurus, memberi penerangan dan arahan kepada pekerja, temuduga dan
membuat pembentangan adalah antara contoh-contoh komunikasi korporat.
vii) Komunikasi antara budaya
adalah komunikasi antara individu yang berbeza budaya dan etniknya. Dunia
semakin menjadi perkampungan global dan setiap negara mempunyai rakyat dari berbilang
kumpulan etnik.
2. Bahasa
dan Format yang Sesuai
Untuk menghasilkan
komunikasi berkesan, perlu mengambil kira khalayak yang menjadi sasaran. Di
tempat kerja, harus sentiasa memastikan supaya menggunakan bentuk bahasa yang
sesuai ketika berkomunikasi.
2.1 Bertutur dalam bentuk
yang ringkas jika boleh. Elakkan bercakap dengan panjang lebar atau menggunakan
kata-kata yang sukar dan tidak perlu. Gunakan ungkapan yang jelas untuk
mengelakkan sukar difahami.
2.2 Gunakan format yang sesuai.
Setiap organisasi menggunakan bentuk sapaan, atau ungkapan tertentu, atau
menganggap sesetengah bentuk komunikasi lebih sesuai daripada bentuk lain untuk
tujuan tertentu. Pelajarilah cara menggunakan format-format ini dengan betul.
3.
Kaedah Asas Komunikasi
Pelbagai kaedah komunikasi
boleh digunakan bergantung pada situasi tertentu. Sesetengah bentuk komunikasi
berguna dan sesuai digunakan dalam sesuatu situasi, tetapi tidak semestinya
dianggap sesuai dan beretika dalam situasi yang lain. Sebagai contoh, apabila
seseorang pekerja ingin melaporkan kepada ketuanya, dia perlu memberikan
laporan menggunakan format dan tatabahasa yang formal serta data yang
realistik. Tidak profesional sekiranya membuat nota di halaman Facebook ketuanya, kerana Facebook ialah media sosial yang tidak
formal dan tidak sesuai untuk perbincangan rasmi. Semasa bekerja, amat penting
bagi kita menggunakan kaedah komunikasi yang sesuai pada setiap masa.
3.1 Kaedah komunikasi oral
i) Komunikasi oral atau secara pertuturan boleh dibuat
melalui media berikut:
a) Perbualan bersemuka
b) Perbualan telefon
c) Temuduga
d) Persembahan
e) Perbincangan
f) Mesyuarat
g) Ceramah
h) Ucapan
i) Video melalui telefon
j) Persidangan video (gabungan audio dan video)
k) Fail media digital (Podcast, iaitu klip audio
yang boleh diakses di internet)
l) Protokol penyuaraan Internet (VOIP), misalnya
Skype.
3.2 Walaupun kebanyakan
komunikasi mungkin akan dilakukan secara bertutur, cara ini ada kelebihan dan
kelemahannya.
i) Kelebihan komunikasi oral
a) Wujudnya kefahaman dan
ketelusan yang tinggi dalam komunikasi melalui pertuturan kerana ia antara
perorangan.
b) Tiada elemen tegar dalam
pertuturan. Pertuturan bersifat fleksibel dan membenarkan perubahan dalam
keputusan yang telah diambil.
c) Maklum balas berlaku secara
spontan dalam pertuturan. Maka keputusan boleh dibuat tanpa bertangguh.
d) Pertuturan bukan sahaja menjimatkan masa, bahkan
wang dan tenaga.
e) Pertuturan ialah cara
terbaik untuk menyelesaikan masalah. Konflik dapat diselesaikan melalui
perbincangan.
f) Pertuturan ialah elemen terpenting dalam
semangat berpasukan.
g) Pertuturan menggalakkan
sikap terbuka dan merangsang semangat sesama pekerja dalam organisasi.
h) Pertuturan merupakan cara
terbaik untuk menyampaikan maklumat/hal sulit dan peribadi.
ii) Kelemahan/kekangan komunikasi oral
a) Bergantung hanya kepada
pertuturan mungkin tidak memadai dalam komunikasi perniagaan kerana ini
memerlukan komunikasi yang formal dan terancang.
b) Pertuturan kurang boleh
dipercayai daripada komunikasi bertulis kerana ia lebih bersifat tidak formal
dan kurang tersusun.
c) Pertuturan dalam interaksi
harian menjimatkan masa, tetapi dalam mesyuarat, ucapan yang panjang mengambil
masa dan ada kalanya tidak produktif.
d) Pertuturan tidak mudah dikekalkan dan
berubah-ubah sifatnya.
e) Kemungkinan timbul salah faham jika maklumat
yang diperlukan tidak lengkap.
f) Memerlukan perhatian dan sikap terbuka penerima
atau khalayak.
g) Pertuturan (seperti ucapan)
tidak sah digunakan sebagai rekod undang-undang kecuali dalam kerja
penyiasatan.
3.3 Komunikasi bertulis
Bentuk bertulis lebih
sesuai digunakan apabila maklumat terperinci perlu disediakan, seperti maklumat
angka dan fakta. Jenis komunikasi bertulis di tempat kerja adalah seperti
berikut:
i) Surat
ii) Pekeliling
iii) Memo
iv) Notis
v) Laporan
vi) Minit mesyuarat
vii) E-mel
4.
Bahasa Gerak-Geri dan Gerak Isyarat
Senyuman, gerak
isyarat dan pergerakan badan tertentu menghantar mesej kepada orang di
sekeliling anda. Inilah yang dinamakan bahasa gerak-geri. Bahasa gerak-geri
akan mempengaruhi pandangan orang lain tentang kita. Begitu juga pandangan kita
sendiri tentang orang lain atau ‘angin’ (mood)
mereka akan dipengaruhi oleh bahasa gerak-geri mereka.
4.1 Bahasa gerak-geri dan
gerak isyarat boleh memberi petunjuk dan maklumat tambahan dan makna melebihi
pertuturan.Ia boleh:
i) Mengukuhkan atau mengubah
suai apa yang dikatakan.Sebagai contoh, orang mungkin mengangguk kepala mereka
apabila berkata "Ya" untuk menekankan bahawa mereka bersetuju dengan
orang lain.
ii) Menyampaikan maklumat mengenai keadaan emosi
seseorang.
iii) Menentukan atau mengukuhkan hubungan antara
beberapa orang.
iv) Memberi maklum balas kepada seseorang.
v) Mengawal aliran komunikasi,
contohnya dengan isyarat kepada orang lain bahawa mereka telah selesai
berbicara atau ingin mengatakan sesuatu.
Membela diri Angkuh Jengkel
Sakit hati Gembira Bingung Risau
Rajah 1 Bahasa
gerak-geri
4.2 Mentafsir bahasa
gerak-geri dan isyarat tidak selalunya mudah.Cara komunikasi dipengaruhi oleh
konteks ketika ia berlaku.Sebagai contoh,anggukan kepala antara rakan-rakan sekerja
dalam mesyuarat mungkin membawa sesuatu maksud tertentu. Akan tetapi, isyarat
yang sama mungkin membawa maksud yang berbeza apabila digunakan dalam menyapa
seseorang yang kita kenal ketika melihatnya di seberang bilik yang sesak.Lebih
rumit lagi, biasanya tidak mungkin untuk mentafsir isyarat atau ungkapan dengan
tepat tanpa mengetahui konteksnya. Budaya juga memainkan peranan yang penting
dalam mentafsirkan bahasa gerak-geri dan gerak isyarat.
4.3 Bahasa gerak-geri ada
yang positif dan ada yang negatif, bergantung postur, iaitu kedudukan atau
posisi badan kita.
4.4 Bahasa gerak-geri
positif disampaikan melalui postur ‘terbuka’, manakala bahasa gerak-geri
negatif disampaikan melalui postur ‘tertutup’. Kedua-dua jenis kedudukan badan
ini boleh mencerminkan tahap keyakinan dan status seseorang, serta
keterbukaannya terhadap orang lain.
i) Postur terbuka
Postur terbuka biasanya
menyampaikan sifat terbuka, serta kesediaan mendengar atau memberi perhatian
kepada orang lain. Contoh postur terbuka ialah duduk dengan kedua-dua tangan
diletakkan di atas tempat sandaran tangan kerusi ketika menghadap seseorang.
ii) Postur tertutup
Postur tertutup mungkin
menandakan rasa tidak selesa atau tidak berminat. Seseorang yang menunjukkan
postur tertutup akan duduk dengan tangan atau kakinya bersilang, atau dalam
kedudukan yang sedikit menghadap ke arah lain dari orang yang sedang
berinteraksi dengannya.
Membela
|
|||
Postur
tertutup menandakan sikap
|
|||
Postur
terbuka menandakan sikap
|
|||
diri
|
|||
tertutup
|
|||
terbuka
|
|||
Rajah 2 Contoh postur tertutup dan terbuka
4.5 Bahasa gerak-geri perlu
sentiasa positif kerana ia menyampaikan mesej kepada orang yang bercakap dengan
kita. Berikut ini ialah beberapa petua :
i) Jangan membongkok atau
mengelak orang yang sedang bercakap dengan kita. Badan harus tegak tetapi bukan
tegang.
ii) Buat hubungan mata tetapi jangan menjegil.
iii) Angguk sekali-sekala tanda mengiktiraf hal
penting dalam perbualan.
iv) Berdiri dengan menggenggam
tangan secara longgar di hadapan badan. Jangan menyilang tangan di dada.
v) Jangan bergerak-gerak dengan gelisah.
4.6 Pencerminan
Pencerminan ialah peniruan
isyarat bukan lisan seseorang yang lain dan biasanya berlaku tanpa disedari.
Pencerminan mewujudkan
hubungan dan persefahaman yang lebih baik dengan individu yang kita cerminkan.
Sebaliknya, orang yang kita cerminkan itu pula akan berasa seperti mempunyai
hubungan yang lebih baik dengan kita. Pencerminan isyarat bukan lisan orang
lain menunjukkan kita memberi perhatian kepadanya, dan bersetuju dengan
kata-katanya.
Pencerminan isyarat orang lain
supaya diterima orang itu
Bersependapat
Rajah 3 Pencerminan
5. Cara
Penyampaian Maklumat dan Idea
Dalam situasi biasa dan
tidak formal, kita mudah bercakap dan tidak teragak-agak berkomunikasi dengan
orang lain. Akan tetapi, dalam situasi formal dan rasmi, ramai orang berasa
gementar dan tidak mudah bercakap. Bercakap secara berkesan dalam situasi
formal memerlukan latihan dan juga amalan, di samping kemahiran.
5.1 Berikut ialah beberapa
petua yang akan membolehkan anda menyampaikan idea dengan jelas:
i) Bahasa yang mudah difahami
Ingatlah bahawa bahasa
percakapan seharian boleh mengelirukan orang lain.Gunakan bahasa yang lebih
mudah difahami pendengar.
ii) IIlustrasi
Kajiselidik telah
membuktikan bahawa lebih 60% orang ramai cenderung memahami maklumat dengan
lebih berkesan jika maklumat ini disampaikan dalam bentuk visual. Ilustrasi
boleh menarik perhatian pendengar.
iii) Idea yang tersusun
Idea yang tersusun akan
membolehkan pendengar kekal pada tahap yang sama kerana mereka gemar pada idea
yang jelas dan tersusun.
iv) Fokuskan perbincangan kepada perkara utama
Bincangkan perkara yang
difikirkan paling penting dan jangan bebankan pendengar dengan maklumat yang tidak
perlu.
v) Ringkaskan
Rumusan anda akan
menjelaskan maksud anda, dan pendengar akan berupaya mengekalkan maklumat yang
telah diberikan.
6.
Kesedaran Budaya
Sensitiviti budaya bermula
dengan pemahaman bahawa terdapat perbezaan antara budaya. Kita perlu mengakui
kenyataan bahawa wujudnya perbezaan serta persamaan budaya tanpa menilai
perbezaan budaya tersebut (iaitu, mana satu yang lebih baik atau lebih buruk,
betul atau salah).
6.1 Mewujudkan kepekaan dan
pemahaman tentang kumpulan etnik yang berbeza biasanya melibatkan perubahan
sikap dalaman dan nilai-nilai seseorang. Membina kesedaran dan kepekaan
memerlukan sifat keterbukaan dan fleksibiliti ketika berhubung dengan orang
lain.
6.2 Perlu membiasakan diri
dengan ciri-ciri budaya tertentu, sejarah, nilai murni, sistem kepercayaan dan
tingkah laku ahli-ahli kumpulan etnik yang lain. Kita tidak boleh belajar
segala-galanya tentang budaya lain tetapi kita boleh memupuk kesedaran budaya
kita.
Berikut adalah beberapa cadangan:
i) Wujudkan
kesedaran.Perhatikan sikap pilih kasih dan prejudis sendiri. Sedar akan norma
budaya, sikap,kepercayaan dan kepelbagaian nilai.
ii) Jangan biarkan perbezaan
budaya (pilihan) menjadi asas kepada kritikan dan pertimbangan.
iii) Wujudkan persahabatan
dengan perasaaan saling menghormati dan keinginan untuk memahami.
iv) Bersikap jujur dan
tunjukkan yang anda ambil berat tentang orang lain dan ikhlas mahu membantu.
v) Ambil masa untuk mendengar.
Jika anda tidak faham, atau anda tidak difahami, ambil masa untuk mengetahui
mengapa atau bertanya soalan.
vi) Peroleh pengetahuan
mengenai budaya lain dengan menghadiri kelas atau seminar, membaca buku atau
menonton filem mengenai budaya lain, dan menghadiri acara kebudayaan/perayaan.
6.3 Membangunkan sikap
kompeten budaya merupakan suatu proses yang berterusan. Penting untuk kita
melihat semua orang sebagai individu yang unik dan menyedari bahawa pengalaman,
kepercayaan, nilai-nilai dan bahasa mereka mempengaruhi cara berinteraksi
dengan orang lain, juga dengan masyarakat yang lebih umum. Kita juga harus
sedar bahawa wujud perbezaan wujud dalam budaya. Anggapan bahawa semua ahli
sesuatu kumpulan etnik, bahasa atau agama berkongsi satu budaya yang sama
adalah tidak tepat.
its really easy to remind it its explain to good
ReplyDelete