Monday 26 August 2019

CA02 KEMAHIRAN TINGKAH LAKU PERSONAL KERJA BERPASUKAN

CA02 KEMAHIRAN TINGKAH LAKU PERSONAL

KERJA BERPASUKAN


PENERANGAN/INFORMATION :



1             Pasukan di Tempat Kerja




Pasukan kerja adalah kumpulan-kumpulan formal terdiri daripada individu yang saling bergantung dan bertanggungjawab untuk mencapai matlamat. Semua pasukan kerja adalah satu kumpulan tetapi hanya kumpulan formal boleh menjadi pasukan kerja.


1.1 Pasukan boleh berbeza dari segi tujuan atau matlamat. Tempoh satu pasukan boleh sama ada kekal atau sementara.

i.       Pasukan Jabatan mengikut fungsi dan lain-lain yang menjadi sebahagian daripada struktur formal organisasi adalah jenis pasukan kekal.

ii.      Pasukan sementara termasuk pasukan petugas, pasukan projek, pasukan penyelesaian masalah dan mana-mana jenis pasukan jangka pendek yang dibentuk untuk membangun, menganalisis, atau mengkaji perniagaan atau isu yang berkaitan dengan kerja.



1.2 Ahli dalam pasukan boleh sama ada daripada bidang tugasan yang sama atau bercampuran.

i.       Pasukan sama fungsi terdiri daripada seorang pengurus dan orang bawahan beliau daripada satu bidang tugasan yang sama. Pasukan sama fungsi sering terlibat dalam usaha meningkatkan aktiviti kerja atau menyelesaikan masalah-masalah tertentu dalam kawasan bidang tugasan itu sahaja. Dalam pasukan ini, isu-isu seperti kuasa, membuat keputusan, kepimpinan dan interaksi adalah agak mudah dan jelas.



ii.      Pasukan campuran atau bersilang fungsi mempunyai ahli daripada pelbagai bidang tugasan dengan pelbagai bidang kepakaran dan dari peringkat organisasi yang berbeza. Pasukan ini selalunya ditubuhkan untuk
1.3 Pasukan boleh sama ada diselia atau diurus sendiri.


i.       Pasukan selia akan berada di bawah arahan seorang pengurus yang bertanggungjawab untuk membimbing pasukan dalam menetapkan matlamat, melaksanakan aktiviti-aktiviti kerja yang perlu dan menilai prestasi.



ii.      Pasukan kendiri atau diurus sendiri semakin biasa digunakan dalam syarikat. Pasukan ini adalah pasukan formal pekerja yang beroperasi tanpa pengurus untuk melaksanakan proses kerja, atau segmen penyampaian produk dan perkhidmatan kepada pelanggan dalaman atau luaran. Pasukan yang diurus sendiri ini bertanggungjawab untuk menyiapkan kerja dan membuat pengurusan sendiri.


2.            Konsep Kerja Berpasukan




Pasukan yang baik membolehkan setiap ahli bertindak lebih daripada sebagai individu. Ini kerana Semangat Berkumpulan bermakna setiap ahli memerlukan satu sama lain, saling sokong menyokong, mempunyai motivasi yang tinggi untuk mencapai wawasan dan memperoleh semangat yang tinggi.

2.1 Pasukan kerja amat penting kepada syarikat-syarikat kerana keputusan yang lebih baik dan lebih cepat dapat dibuat oleh mereka yang dekat dengan isu tersebut dan membolehkan para pengurus memberi tumpuan kepada perkara-perkara strategik dan perkara-perkara jangka panjang.


2.2 Penggunaan pasukan campuran dan bersilang fungsi dapat menghasilkan idea-idea lebih inovatif dan keputusan yang lebih baik daripada sekiranya ahli bertindak bersendirian. Ini kesan daripada hasil perkongsian pengalaman dan pengetahuan yang berbeza dan penggunaan perspektif yang berbeza untuk mempertimbangkan fakta-fakta.


2.3     Ciri-ciri pasukan yang efektif antaranya:

i)             Tujuan yang sama. Semua ahli pasukan jelas tentang wawasan dan matlamat pasukan, daripada gambaran yang besar hingga pencapaian yang perlu dicapai di sepanjang jalan.



ii)            Peranan yang jelas. Ahli pasukan mengetahui apa yang diharapkan daripada setiap ahli yang lain, terdapat kebertanggungjawaban dan tidak ada duplikasi yang tidak perlu atau ahli yang tidak berfungsi.



iii)           Proses pasukan yang jelas. Ahli pasukan bukan sahaja tahu mengapa dan apa yang mereka akan capai, mereka juga tahu bagaimana mereka akan mencapainya.



iv)           Hubungan mantap. Ahli-ahli dalam pasukan yang efektif mempunyai hubungan yang baik, baik hati dan mengambil berat terhadap satu sama lain.
v)            Interaksi yang berkesan antara ahli pasukan dan pengurus. Ini bermakna, komunikasi adalah terbuka dan jujur, maklum balas kerap dan membina, dan ada tindakan susulan yang tepat pada masanya.


2.4    Walaupun ia adalah peranan utama ketua pasukan atau pengurus untuk memastikan pasukan mereka merangkumi sikap-sikap itu, mereka tidak akan berjaya kecuali kesemua ahli pasukan menghargai kepentingan mendakap cita-cita pasukan.



2.5     Antara halangan biasa yang menjejaskan keberkesanan pasukan adalah:

i)             Pasukan terlalu besar. Pasukan yang paling efektif adalah pasukan yang mempunyai bilangan ahli yang sedikit mengelakkan ada ahli yang tidak berfungsi dan pertindihan dalam struktur fungsi mereka.



ii)            Ahli-ahli pasukan yang tidak sejajar dengan wawasan, matlamat atau strategi, sama ada kerana mereka tidak dimaklumkan, atau mereka tidak membawa unsur-unsur ini.



iii)           Lemah, interaksi yang tidak sihat antara ahli. Ini mungkin berlaku kerana ahli pasukan tidak merasakan mereka tergolong dalam pasukan dan berfungsi seperti koleksi individu berasingan, atau lebih teruk lagi, menjadi pesaing lebih daripada sebagai rakan pasukan.



iv)           Ketua pasukan mikro mengurus dan gagal membuat agihan tugasan dan memberi kuasa kepada ahli pasukan.

0 comments:

Post a Comment