Monday 26 August 2019

ASAS KOMUNIKASI PEKERJAAN

Z-009-1:2015 CA01
ASAS KOMUNIKASI PEKERJAAN

1.0 BAHASA KERJA

  1. Bahasa kerja boleh ditakrifkan sebagai bahasa yang digunakan dalam syarikat, negeri, pertubuhan atau organisasi sebagai alat komunikasi.
  2. Bahasa kerja ini perlu terutamanya dalam organisasi yang terdiri daripada ahli ahli yang berlatar belakangkan bahasa yang berbeza sebagai usaha untuk memastikan tiada kesilapan dalam komunikasi .
  3. Dalam kerja-kerja harian, semua pekerja akan bekerja bersama-sama untuk menyelesaikan tugas-tugas di syarikat itu.
  4. Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa kerja utama disamping disamping menjadi penghalang kepada komunikasi.


2.0  Slanga, dialek dan jargon


2.1 Penggunaan Slanga ungkapan dialek dan jargon di tempat kerja boleh menjadi penghalang kepada komunikasi .

2.2 Sesetengah kata dan ungkapan Slanga mungkin sesuai digunakan diluar tetapi tidak sesuai digunakan tempat kerja . 

- BOSSKU -
- TIBER -
- BBB -
- ONXON -

Beberapa ungkapan slanganya yang lazim digunakan di malaysia .




Steady,
Bro!


Kantoi!

Ngam
Cun, beb!
Kow-kow





Rajah 1 Beberapa ungkapan slanga yang lazim digunakan di Malaysia

3
2.2 Dialek ialah loghat atau bahasa daerah. Dialek mungkin berbeza daripada jenis bahasa standard dari segi sebutan dan tatabahasa, atau mempunyai kata-kata yang sama sekali berbeza. Disebabkan bukan semua orang yang memahami loghat atau bahasa daerah, lebih elok dielakkan sahaja penggunaannya di tempat kerja.

2.3 Jargon ialah kata-kata atau ungkapan yang digunakan oleh orang yang bekerja dalam bidang tertentu. Kata-kata dan ungkapan ini mungkin sukar difahami orang lain. Jargon hanya boleh digunakan sekiranya bercakap atau menulis kepada orang yang mengenali istilah yang digunakan. Sekiranya perlu menggunakan jargon ketika berhadapan dengan orang yang bekerja dalam bidang yang berlainan, pastikan setiap kata jargon diterangkan maknanya.

Menggunakan jargon apabila tidak perlu, terutamanya ketika berkomunikasi dengan orang yang tidak mengenali istilah yang digunakan akan menjejaskan kejelasan dan menyebabkan ketidaksejajaran antara mesej yang ingin disampaikan dan makna yang difahami. Di samping itu, penggunaan jargon boleh dilihat sebagai cara untuk cuba menyembunyikan fakta. Biasanya, orang lebih cenderung mempercayai kesahihan maklumat yang diterangkan dengan ringkas dan jelas.




Unity-gain amplifier

Impedance buffer




Binary fission

Chemical kinetics

Facultative anaerobe


Rajah 2 Contoh jargon


3.  Bahasa yang sesuai di tempat kerja


Bahasa yang anda gunakan di tempat kerja boleh mempengaruhi kejayaan dan imej profesional anda. Penggunaan bahasa yang sesuai di tempat kerja juga memberi kesan pada nama baik profesional anda. Oleh itu, anda perlu sentiasa berhati-hati untuk memastikan penggunaan bahasa yang sesuai di tempat kerja.

3.1 Sentiasa gunakan bahasa standard dan ikut peraturan bahasanya dalam pertuturan dan penulisan di tempat kerja.Jika tidak fasih berbahasa Inggeris atau bahasa kebangsaan, berusahalah untuk bertutur dengan fasih dengan mencontohi cara golongan profesional bertutur dan menulis di tempat kerja. Melalui cara inilah anda akan dapat menguasai kemahiran berbahasa.

3.2 Berikut ialah beberapa perkara yang harus diambil kira dalam penggunaan bahasa di tempat kerja:

i)     Gunakan tahap bahasa yang formal. Apabila berbual-bual dalam situasi tidak formal atau dalam penulisan tidak formal, anda boleh menggunakan bahasa yang kurang formal, tetapi anda mesti mengekalkan keprofesionalan pada setiap masa.

ii)    Elakkan kata makian dan lucah. Sumpah-seranah tidak boleh digunakan di tempat kerja.

iii)   Elakkan komen berat sebelah atau menghina. Jangan gunakan kata-kata kesat atau bahasa yang bias terhadap mana-mana kelompok kaum, etnik, agama atau umur. Elakkan komen, generalisasi, contoh, atau jenaka yang melibatkan stereotaip negatif.

iv)   Elakkan penggunaan bahasa slanga dan jargon. Perlu juga berhati-hati menggunakan kiasan dan bahasa daerah.

v)    Bersopan santun. Anda akan lebih berjaya dan sudah pasti akan mempunyai hubungan yang lebih baik dengan rakan sekerja dan rakan sepejabat lain jika menghormati mereka dan bergaul dengan mereka dengan sopan.

vi)   Sertai kursus / kelas.Untuk penggunaan bahasa yang lebih tepat apabila menulis dan bertutur di tempat kerja, anda boleh mengambil kelas atau menghadiri bengkel atau seminar tentang berkomunikasi dengan berkesan dalam dunia perniagaan.


Perkara yang disebut di atas akan membantu anda menggunakan bahasa yang sesuai di tempat kerja. Jika prinsip-prinsip ini dipatuhi, orang lain di tempat kerja akan.

mempunyai tanggapan yang baik tentang anda, dan anda juga akan dikenali sebagai pekerja dan rakan sekerja yang bersifat profesional dan bersopan santun.






Patut
Tidak
Patut


Guna bahasa
Gunakan bahasa
daerah dan
standard
jargon yang

tidak perlu
Gunakan bahasa
Guna slanga
formal

Bersopan
Biadap dan
santun dan
mengeluarkan
berbudi bahasa
kata‐kata kesat

Rajah 3 Perkara yang patut dan tidak patut dilakukan dalam berkomunikasi di tempat kerja




4. Jenis Komunikasi

Istilah ‘komunikasi’ biasanya bermaksud bercakap, menulis atau menghantar mesej kepada orang lain. Kemahiran berkomunikasi dengan baik diperlukan kerana kemahiran ini akan meningkatkan kemahiran sosial anda. Membina kemahiran berkomunikasi penting untuk memperkasakan keyakinan diri dalam apa jua keadaan hidup.

4.1 Komunikasi berlaku melalui pertukaran simbol yang menggambarkan idea dan pengalaman. Bahasa ialah suatu sistem simbol umum yang digunakan untuk berkongsi pengalaman dengan orang lain.

4.2 Simbol-simbol seperti gambar,warna,tanda dan bunyi boleh digunakan untuk berkomunikasi. Ekspresi muka,pergerakan,pakaian dan lain-lain juga adalah sebahagian bentuk berkomunikasi,walaupun tidak menggunakan pertuturan.

4.3 Komunikasi melalui simbol tanpa melibatkan bahasa dikenali sebagai komunikasi bukan lisan, manakala komunikasi dalam bentuk pertuturan atau bertulis dipanggil komunikasi lisan.






Jenis
Komunikasi






Komunikasi
Lisan

 Komunikasi
Bukan Lisan





Komunikasi
Oral                              Bertulis

(Pertuturan)

Rajah 4 Jenis komunikasi




4.4 Komunikasi lisan ialah proses menyampaikan maklumat yang melibatkan komunikasi menggunakan bahasa yang berkesan antara penyampai dan penerima maklumat. Terdapat dua jenis komunikasi lisan:

i)     Komunikasi oral

Komunikasi oral ialah proses penyampaian maklumat dan idea dari seorang individu kepada individu yang lain melalui pertuturan.


ii)    Komunikasi bertulis

Komunikasi bertulis ialah proses menyampaikan maklumat dalam bentuk bertulis.


4.5 Komunikasi bukan lisan

Satu lagi jenis komunikasi ialah komunikasi bukan lisan. Komunikasi bukan lisan merangkumi aspek suara, badan, mata dan penampilan diri.

i)     Komunikasi bukan lisan ialah proses penyampaian maklumat dalam bentuk mesej tanpa kata-kata. Maklumat ini boleh disampaikan antara lainnya melalui :
a)   Pergerakan tubuh badan

b)   Postur (posisi atau kedudukan badan)

c)    Hubungan mata

d)   Paralinguistik (nada suara, kenyaringan suara)

e)   Jarak atau ruang personal

f)     Ekspresi wajah

g)   Perubahan fisiologi

h)   Pakaian dan penampilan diri


ii)    Walaupun komunikasi umum yang sering digunakan adalah melalui pertuturan atau penulisan, namun peranan komunikasi bukan lisan tidak boleh dipandang remeh. Senyuman, isyarat dan pergerakan badan tertentu juga mampu menyampaikan mesej kepada orang sekeliling.

iii)  Isyarat bukan lisan penting kerana cara kita mendengar, serta rupa, pergerakan dan reaksi kita menunjukkan sama ada kita peduli, jujur, dan memberi perhatian atau tidak. Apabila isyarat bukan lisan berpadanan dengan kata-kata yang kita ucapkan, ini akan meningkatkan tahap kepercayaan dan memperbaiki hubungan antara kita dengan pendengar di samping menyampaikan mesej yang jelas. Jika tidak, ini boleh mengakibatkan ketegangan, ketidakpercayaan dan kebingungan.

Jika ingin menjadi komunikator yang baik, perlu membina kepekaan terhadap bahasa gerak-geri dan isyarat bukan lisan diri sendiri dan orang lain.


Penampilan Diri

Pakaian, gaya rambut, pilihan warna

Gerak Isyarat

Gerakan tangan, kenyitan mata,
anggukan
KomunikasiB
Paralinguistik                                          ukan Lisan

Nada suara, kenyaringan



Ekspresi Wajah


Senyuman, dahi berkerut




Hubungan Mata



Postur

Gerakan mata, kelipan mata


Menyilang tangan, menyilang kaki, cara duduk







Rajah 5 Beberapa elemen komunikasi bukan lisan
8
4


0 comments:

Post a Comment