CA01 KOMUNIKASI ASAS PEKERJAAN
BAHAN-BAHAN BACAAN DITEMPAT KERJA
PENERANGAN/INFORMATION :
1.
Tujuan Membaca
Kebolehan membaca diperlukan
di kebanyakan tempat kerja. Membaca adalah penting kerana memberi penerangan
sebelum melakukan sesuatu tugas. Oleh itu, tujuan membaca di tempat kerja
secara amnya ialah untuk memahami penerangan dan arahan.
1.1 Membaca Teks
Membaca teks ialah kebolehan
memahami bahan bacaan dalam bentuk ayat dan perenggan. Kebolehan ini penting
untuk memahami maklumat bertulis dalam pelbagai jenis dokumen kerja. Kemahiran
ini digunakan untuk mencari maklumat, mengimbas untuk mencari makna dan
menggabungkan maklumat daripada pelbagai sumber.
Kebolehan ini diperlukan
untuk membaca bahan seperti arahan kerja, emel, memo, manual kesihatan dan
keselamatan, polisi dan laporan.
1.2 Penggunaan Dokumen
Penggunaan dokumen ialah
kebolehan mencari dan menggunakan maklumat yang diperlukan daripada paparan
maklumat yang mengandungi perkataan, angka, simbol dan visual yang lain.
Kebolehan ini digunakan
untuk membaca ikon, label, senarai, jadual, borang, graf, papan tanda, peta,
tolok, imej, skema, skrin sesentuh, dan lukisan teknikal yang merupakan contoh
paparan maklumat di tempat kerja.
2. Jenis
Bahan Bacaan
Bahan bacaan di tempat
kerja termasuk juga dokumen perniagaan. Dokumen perniagaan boleh berupa emel
ringkas ataupun jenis komunikasi lain yang digunakan dalam urus niaga harian.
Sesetengah dokumen disediakan oleh majikan dan pemilik perniagaan, sementara
dokumen lain disediakan oleh profesional di luar organisasi.
Antara bahan bacaan lain
yang berkaitan tempat kerja ialah arahan kerja, manual prosedur, manual
kesihatan dan keselamatan, polisi, laporan, Prosedur Operasi Standard
(SOP),emel, dan memo.
2.1 Prosedur Operasi Standard (SOP)
Prosedur Operasi Standard (Standard Operating Procedure atau SOP)
ialah set arahan langkah demi langkah yang disediakan oleh sesebuah organisasi
untuk membantu kakitangannya melakukan tugas yang rutin. Arahan ini bertujuan
mencapai hasil standard tertentu setiap masa, dan biasanya merupakan sebahagian
proses yang lebih besar.
SOP bertujuan mencapai
hasil atau output dan prestasi berkualiti yang seragam secara efisien,
sementara mengurangkan kemungkinan berlakunya salah komunikasi dan kegagalan
mematuhi peraturan industri. SOP biasanya ditulis dengan terperinci supaya
sesiapa yang mengetahui jalan kerjanya boleh melakukan tugas dengan betul tanpa
memerlukan penyeliaan.
2.2 Manual Kerja
Manual Kerja ialah buku
panduan atau risalah yang ditulis sebagai panduan kerja kakitangan. Tujuan
manual kerja ialah memberi maklumat ringkas atau gambaran menyeluruh tentang
tugasnya.
Untuk memudahkan pemahaman,
maklumat dalam manual kerja biasanya disampaikan menggunakan bahasa yang mudah
dan jelas. Sekiranya perlu, ilustrasi seperti foto disediakan untuk menerangkan
dengan lebih jelas cara melakukan tugas tersebut.
2.3 Arahan Kerja
Arahan kerja ialah alat
yang disediakan untuk membolehkan seseorang pekerja melakukan tugasnya dengan
betul. Ini bermakna bahawa tujuan arahan kerja ialah untuk memastikan mutu dan
sasarannya ialah pekerja. Arahan kerja boleh berbentuk:
i)
Papan
tanda
ii)
Gambar
atau grafik
iii)
Kapsyen
Arahan kerja ialah garis
panduan yang mesti diikuti dalam melakukan tugas atau cara melakukan sesuatu
tugas. Arahan kerja disediakan sebagai panduan pekerja dalam empat bidang
kualiti penting: latihan, rujukan, penyelesaian masalah dan penambahbaikan
berterusan.
2.4 Prosedur Kerja
‘Prosedur kerja’ ialah
istilah yang digunakan untuk menerangkan proses atau prosedur melakukan sesuatu
tugas atau kerja. Prosedur kerja ialah dokumen contoh prosedur yang menunjukkan
proses, alat dan rangka kerja untuk memahami tanggungjawab dan tugas. Prosedur
kerja yang terperinci membantu dalam melakukan sesuatu tugas atau kerja dengan
betul. Prosedur kerja boleh berbentuk:
i)
Papan
tanda
ii)
Bahan
arahan
iii)
Bahan
bertulis
Prosedur kerja disediakan
untuk mengenal pasti tugas yang harus dilakukan secara langkah demi langkah
dengan perincian tentang cara melakukannya dengan betul dari mula hingga akhir.
Prosedur kerja memainkan peranan penting dalam melakukan sesuatu tugas atau
kerja dengan selamat, menyediakan latihan yang seragam dan membantu dalam
penyiasatan.
2.5 Buku Teks
Maklumat kerja boleh juga dikumpul dan dijadikan
buku teks yang berfungsi sebagai bahan rujukan untuk melalukan sesuatu tugas
Kamus ialah bahan rujukan
yang menyenaraikan kata-kata bahasa tertentu mengikut urutan abjad dan maknanya
atau terjemahannya dalam bahasa lain. Di tempat kerja, kamus juga digunakan
untuk memahami arahan lisan atau komunikasi oral.
2.6 Jurnal
Jurnal menyediakan maklumat
bertulis, berita tentang kemajuan atau laporan untuk mengakui sesuatu.
2.7 Emel dan Memo
Pada masa sekarang,
komunikasi di pejabat untuk menyampaikan maklumat biasanya dilakukan melalui
emel. ‘Memo’ ialah kependekan bagi perkataan ‘memorandum’. Memo ialah nota
rasmi arahan kerja bertujuan membantu seseorang pekerja supaya mengingati
sesuatu.
Sebelum emel digunakan
secara meluas, memo merupakan bentuk komunikasi lazim di pejabat. Memo masih
lagi digunakan dalam situasi mesej dikepilkan bersama fail tertetntu dan dalam
komunikasi sulit yang tidak sesuai disampaikan melalui emel.
Pengirim dan subjek dapat
dikenali dengan jelas dalam perhubungan melalui memo dan emel. Kandungan teks
biasanya berbentuk perenggan.
2.8 Laporan
Laporan perniagaan
menyampaikan maklumat dalam bentuk yang lebih formal dan biasanya lebih panjang
daripada surat. Laporan merangkumi pelbagai topik termasuk pematuhan
keselamatan, angka jualan, data kewangan, kajian kebolehlaksanaan dan rancangan
pemasaran.
Laporan mungkin mengandungi
statistik, carta, graf, imej, kajian kes dan hasil soal selidik. Ada laporan
yang diterbitkan untuk kegunaan pelabur. Sekiranya sesebuah laporan itu dibuat
berkala seperti laporan jualan bulanan, sejenis templat digunakan untuk
memudahkan penyediaannya dan membolehkan bandingan dibuat dengan laporan yang
terdahulu.
2.9 Surat
Surat perniagaan biasanya
digunakan untuk berkomunikasi dengan individu di luar organisasi. Penerimanya
terdiri daripada pelanggan, rakan dalam perniagaan lain, penyedia perkhimatan,
profesional yang menjadi penasihat perniagaan, peawai kerajaan dan calon
pekerja.
Surat perniagaan boleh
dikirim dalam bentuk emel atau melalui penghantaran pos. Sekiranya surat
dijadikan teks emel, pengirim perlu memasukkan nama, jawatan dan maklumat
perhubungan di bahagian bawah emel.
2.10 Dokumen Transaksi
Sesebuah organisasi
menggunakan dokumen tertentu dalam transaksi dengan pelanggan. Untuk
menjimatkan masa, dokumen-dokumen ini biasanya berbentuk borang seperti borang
pesanan, halaman kiriman, invois dan resit.
Jenis dokumen transaksi
berbeza mengikut jenis perniagaan. Agen insuran, misalnya, mengeluarkan
permohonan insuran dan polisi, sementara seseorang pemiutang mengeluarkan
dokumen permohonan pinjaman dan gadai janji. Dalam sesetengah bidang,
perniagaan membuat perjanjian dan kontrak dengan pihak lain. Dokumen seperti
ini biasanya disediakan oleh peguam syarikat.
2.11 Dokumen Kewangan
Sesebuah perniagaan
menggunakan dokumen kewangan untuk memastikan tidak terkeluar daripada
belanjawan. Ia juga menyediakan cadangan belanjawan dan borang cukai pendapatan.
Dokumen kewangan termasuk rekod resit, laporan pembayaran gaji, bil berbayar,
penyata akaun bank, penyata pendapatan, kunci kira-kira dan penyata cukai.
Dokumen ini mungkin disediakan oleh pegawai akaun organisasi.
Pemilik perniagaan menggunakan dokumen ini untuk
menentukan keuntungan syarikat dan menentukan bahagian perniagaan yang kurang
produktif. Ketua jabatan mungkin menggunakan dokumen kewangan untuk menyediakan
cadangan belanjawan.
Rajah 1 Kamus
2.12 Brosur
Brosur ialah dokumen bercetak yang sering juga
digunakan untuk tujuan pengiklanan danboleh dilipat menjadi risalah. Brosur
mengandungi maklumat mengenai produk dan perkhidmatan sesebuah syarikat atau
organisasi.
2.13 Surat Berita
Surat berita ialah
penerbitan berkala yang diedarkan dan menyediakan maklumat tentang sesuatu
topik tertentu yang menjadi tumpuan pelanggan surat berita.
Rajah 3
Larangan merokok
Rajah 4 Papan tanda keselamatan
3.
Kandungan Bahan Bacaan
Kandungan bahan bacaan di
tempat kerja secara umumnya bertujuan berfungsi untuk menerangkan sesuatu
tugas, atau transaksi harian yang perlu dilakukan semasa bekerja.
Bahan bacaan yang
disediakan untuk menerangkan tugas tertentu bertujuan membantu anda memahami
maklumat dan arahan yang berkaitan dengan tugas yang anda lakukan. Bahan
seperti ini biasanya disediakan menggunakan bahasa bahasa kerja yang jelas dan
ringkas tetapi tepat supaya mudahdifahami.
0 comments:
Post a Comment