Monday 26 August 2019

CA02 KEMAHIRAN TINGKAH LAKU PERSONAL KEJUJURAN DAN INTEGRITI

CA02 KEMAHIRAN TINGKAH LAKU PERSONAL

KEJUJURAN DAN INTEGRITI


PENERANGAN/INFORMATION :



1.              Konsep Kejujuran Dan Integriti 1.1 Pengenalan

Kebanyakan manusia lebih suka keamanan daripada peperangan dan pertelingkahan, menghargai kestabilan dan nilai kebahagiaan, kenikmatan dan keselesaan. Secara amnya, huru-hara dan pertelingkahan, pembunuhan, ketidakstabilan dan keadaan kacau bilau dilihat sebagai faktor negatif dan tidak melambangkan sifat seorang yang waras.

i)             Setelah meneliti ribuan tahun sejarah manusia didokumenkan, ia kelihatan jelas bahawa manusia akan sentiasa berusaha ke arah kebaikan dan peningkatan kualiti kehidupan membina kapal-kapal untuk belayar bagi meneroka tanah baru dan memperolehi harta benda serta kekayaan. Mereka mencipta peralatan mekanikal berteknologi maju dan canggih seperti kompas, telefon, komputer dan jentera untuk meningkatkan kualiti kehidupan dan sentiasa berikhtiar untuk mencapai ke tahap yang lebih tinggi. 

ii)            Kemiskinan biasanya disebabkan oleh keadaan hidup dan jarang sekali menjadi pilihan. Umumnya rakyat tidak memilih untuk menjadi miskin tetapi berada dalam keadaan yang disebabkan oleh keadaan di luar kawalan mereka. Apabila diberi peluang untuk memperbaiki kehidupan mereka dan memperoleh kekayaan, mereka jarang sekali akan memilih untuk kembali ke keadaan yang miskin dan kurang bernasib baik. 

iii)           Oleh itu, adalah selamat untuk mengatakan bahawa integriti akan sentiasa diuji terutamanya apabila kita perlu membuat keputusan mengenai apa yang adil, saksama dan betul.


1.2 Definisi Intergriti


i)             Kamus Oxford Advanced Learner mentakrifkan "integriti" sebagai "kualiti untuk menjadi jujur dengan prinsip-prinsip moral yang kuat ". Seseorang boleh memiliki integriti peribadi, profesional atau seni
ii)            Kamus Macmillan mentakrifkan "integriti" sebagai "kualiti yang sentiasa berkelakuan mengikut prinsip-prinsip moral yang anda percayai, supaya orang akan menghormati dan mempercayai anda" dan "kualiti berkelakuan menurut peraturan dan standard kerja atau profesion anda" Daripada pentakrifan di atas, kita boleh merumuskan bahawa integriti menandakan kualiti kebaikan, kebenaran, kebaikan dan tingkah laku moral yang baik dan betul . Ia juga bermakna kepatuhan, kerjasama, tidak berganjak dan pematuhan.



1.3 Definisi Kejujuran


i)             Kamus Oxford Advanced Learner,s mentakrifkan "kejujuran" sebagai "sentiasa bercakap benar, tidak pernah mencuri atau menipu".
ii)            Kamus Macmillan mentakrifkan "kejujuran" sebagai "seseorang yang tidak berbohong atau menipu dan mematuhi undang-undang".

1.4 Integriti di Tempat Kerja


i)             Integriti di tempat kerja adalah penting untuk persekitaran kerja yang sihat. Ia tidak kira kedudukan atau jawatan seseorang sama ada ketua Pegawai eksekutif atau Tukang cuci atau kakitangan yang berjawatan paling rendah, integriti di tempat kerja bermula dengan kejujuran, kewibawaan, amanah dan kesopanan Dengan menjaga tutur-kata 
mempunyai
etika   serta  bertanggungjawab  dalam
tindakan
akan
melahirkan rasa hormat dan profesionalisme.

ii)              Bekerja tepat pada waktunya


Bekerja bersungguh-sungguh ketika berada di tempat kerja adalah satu contoh jelas integriti di tempat kerja. Kesibukan, melayari Internet, membuat panggilan telefon peribadi, menghantar mesej dan kerap keluar makan adalah aktiviti-aktiviti yang mengurangkan masa bekerja. Dengan menyimpan aktiviti-aktiviti tadi untuk dilakukan pada masa rehat akan menunjukkan kepada ketua, rakan sekerja dan pelanggan bahawa seseorang itu bekerja bersungguh-sungguh apabila berada pada waktu kerja. 

iii)       Mematuhi polisi syarikat


Mematuhi dasar syarikat adalah cara yang berkesan untuk mempamirkan integriti. Mengurangkan prosidur dan mengabaikan peraturan-peraturan di tempat kerja boleh membawa kepada kesilapan, permasaalahan dan situasi berbahaya. 

iv)       Menghormati rakan sekerja dan membina kepercayaan iv)       Pamer kelakuan bertanggungjawab


Integriti di tempat kerja sering berpunca daripada tingkah laku moral dan etika. Perlu dipastikan tiada sebab tingkah laku anda dipersoalkan dan inilah satu cara terbaik untuk membuktikan bahawa anda adalah seorang pekerja yang jujur dan boleh diharapkan. 

vi)     Kepentingan integriti di tempat kerja


Integriti adalah asas kepada perwatakan.Seseorang yang berintegriti telah terbangun nilai-nilai teras seperti belas kasihan, kewibawaan, murah hati, jujur, baik hati, kesetiaan, kematangan, mempunyai matalamat dan kepercayaan yang akhirnya akan membawa kepada nilai dan kejayaan kepada mana-mana organisasi. Bekerja dengan orang-orang yang berintegriti
mewujudkan persekitaran kerja yang positif kerana terdapat kepercayaan dalam kalangan rakan sekerja dan ia akan mengelakkan rasa tidak yakin, pihak pengurusan dan syak wasangka.

5




0 comments:

Post a Comment